Παρασκευή, 1 Ιανουαρίου 2016

Αξιολόγηση και 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση

ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ

Αξιολόγηση και 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση

Τις δέκα προτεραιότητες για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που θα γίνει το προσεχές διάστημα με αυστηρά και στενά χρονοδιαγράμματα περιέγραψε χθες ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης, κατά τη διάρκεια της πρώτης συνεδρίασης της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου, διευκρινίζοντας μάλιστα ότι ο συγκεκριμένος διάλογος δεν θα επικεντρωθεί στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Αξιολόγηση και 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση
Ωστόσο, τόσο ο ίδιος όσο και πρόεδρος της επιτροπής Αντώνης Λιάκος υπογράμμισαν ότι ανάμεσα στα σχέδιά τους είναι ο τολμηρός ανασχεδιασμός και εξορθολογισμός πανεπιστημίων, σχολών και τμημάτων καθώς και η απελευθέρωση από τον ζυγό των εξετάσεων για την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση. Μάλιστα, ο κ. Λιάκος σε πρόσφατη συνέντευξή στο «Εθνος της Κυριακής» είχε αναφέρει ότι για το θέμα του εξορθολογισμού της ανώτατης εκπαίδευσης «δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν μεγάλα πανεπιστημιακά ιδρύματα σε μία περιφέρεια και λίγο πιο δίπλα ένα μικρότερο που να φιλοξενεί ομοειδή τμήματα». Για κάποιες από αυτές τις περιπτώσεις, είχε πει, θα πρέπει να εξετάσουμε το ενδεχόμενο ενώσεων των ΑΕΙ.
Στους άμεσους στόχους του υπουργού Παιδείας είναι η επέκταση του θεσμού των ολοήμερων σχολείων παντού αλλά και η δημιουργία μιας ζώνης εκπαιδευτικής προτεραιότητας προκειμένου να καταπολεμηθούν οι ανισότητες και οι διακρίσεις.Στην ομιλία του ενώπιον των 43 μελών της επιτροπής, ο κ. Φίλης υπογράμμισε ότι η εκπαίδευση είχε περιπέσει σε κρίση πριν από την κρίση, αλλά τώρα τα προβλήματα μεγεθύνθηκαν. Η εκπαίδευση, πρόσθεσε, «είχε χάσει τον κυρίαρχα μορφωτικό χαρακτήρα της και είχε γλιστρήσει σε μια οικονομίστικη αντίληψη». Αναφορικά με τις δέκα προτεραιότητες, σύμφωνα με τον κ. Φίλη είναι οι εξής:
Η επιτροπή Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία συνεδρίασε χθες για πρώτη φορά υπό την προεδρία του υπουργού Ν. Φίλη
Η επιτροπή Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία συνεδρίασε χθες για πρώτη φορά υπό την προεδρία του υπουργού Ν. Φίλη
• Καθιέρωση 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένης της 2χρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής.
• Αναμόρφωση της ειδικής αγωγής, μέσω του συστήματος της συνεκπαίδευσης.
• Καθιέρωση του ολοήμερου σχολείου παντού.
• Μόνιμοι διορισμοί χιλιάδων εκπαιδευτικών τη νέα σχολική χρονιά.
• Αλλαγή της δομής του λυκείου και της συνακόλουθης πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
• Αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου (αξιολόγηση).
• Αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα και στο περιεχόμενο σπουδών του γενικού και του επαγγελματικού λυκείου.
• Νέος σχεδιασμός της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
• Τολμηρός ανασχεδιασμός πανεπιστημίων, σχολών και τμημάτων.
• Δημοκρατική ρύθμιση των μεταπτυχιακών σπουδών.
Ο υπουργός Παιδείας κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, στάθηκε ιδιαίτερα στην αναβάθμιση του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος, διαμορφώνοντας, όπως είπε, από σήμερα προϋποθέσεις αξιοποίησης του νέου επιστημονικού δυναμικού σε όλες τις βαθμίδες. «Ως πρώτο βήμα, από τη σχολική χρονιά 2016-17 θα προχωρήσουμε σε μόνιμους διορισμούς χιλιάδων εκπαιδευτικών, μετά από μία πενταετία κατά την οποία αποχώρησαν 30.000 εκπαιδευτικοί και έγιναν μηδενικοί διορισμοί».
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Διαλόγου για την Παιδεία, Αντ. Λιάκος, υπογράμμισε από την πλευρά του ότι η δημόσια εκπαίδευση είναι σε στασιμότητα. «Οι έχοντες, με ιδιωτικές διαδρομές και με σπουδές στο εξωτερικό, ακολουθούν μια ιδιωτική διαδρομή, οι φτωχοί γηγενείς αρκούνται σε μια φτωχή εκπαίδευση εντός των οικονομικών ορίων της χώρας που έχει χάσει πάνω από το ένα τέταρτο του εθνικού της εισοδήματος. Μια εκπαίδευση για τους ενδεείς μιας ενδεούς χώρας» τόνισε.
Ο κ. Λιάκος παραδέχθηκε ότι η δημόσια εκπαίδευση κάθε άλλο παρά δωρεάν και δημόσια είναι, φέροντας ως παράδειγμα τα δίδακτρα που καταβάλλονται για τα φροντιστήρια. Στον σχεδιασμό, σύμφωνα με τον κ. Λιάκο, βασικός στόχος πρέπει να είναι η καταπολέμηση των διακρίσεων και η μείωση των ανισοτήτων. Για τον λόγο αυτόν, ανέφερε, αρχίζοντας από το δημοτικό και το γυμνάσιο, στις πιο φτωχές και λαϊκές περιοχές, σε περιοχές με μεταναστευτικούς πληθυσμούς ή στις απομακρυσμένες περιοχές, θα δημιουργηθεί ένα δίκτυο πρότυπων δράσεων που θα κάνει το σχολείο πολιτισμικό κέντρο με κυριολεκτικά ολοήμερη και εβδομαδιαία λειτουργία με πλούσια προσφορά δράσεων και προγραμμάτων.
Κατά τα λοιπά ο κ. Λιάκος τόνισε ότι θα πρέπει να υπάρξει εξορθολογισμός τμημάτων, σχολών και πανεπιστημίων, να υπάρξει ελάφρυνση των προγραμμάτων στο σχολείο, επανεκπαίδευση των εκπαιδευτικών, περιορισμός των 100 και πλέον ειδικοτήτων και απελευθέρωση του λυκείου από τις εξετάσεις στο πανεπιστήμιο.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΒΟΛΙΑΝΙΤΗΣ

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου